Onze camperreis door Europa

Tessairani
von Suzan en Tessa op reis

Van 20 tot 30 juni gaan wij, Suzan en Tessa op reis met een camper van Bürstner. Als team van Blogs4Travel schrijven wij elke dag een update op FREEONTOUR, onze blogs en kun je ons volgen via onze social media kanalen.

30.06.2017 - 30.06.2017 - 1 Tag 507 km

Een reis om nooit meer te vergeten!

Vroeg in de ochtend, om 5 uur reden we weg van camping Domaine des Messires in Frankrijk. Op naar Nederland! De laatste uren in de camper breken aan en dan komt toch wel het moment dat we de hele reis nog een keer bespreken.

FrankrijkFrankrijk

Zwemmen in het Gardameer, rondslenteren in Venetië, wijnproeven in Toscane, pizza eten met de blote voeten aan de Bloemenrivièra en de campings langs in Frankrijk. Wauw!

ToscaneToscane

Een reis door wind en regen, door platteland en door de bergen: om nooit meer te vergeten! Wij hebben een ontzettend gave route mogen rijden, prachtige plaatsen mogen bezoeken en leuke nieuwe mensen mogen ontmoeten.

Met meer dan 4.000 kilometer op de teller leveren we vandaag de camper weer in bij het Caravan Centrum in Emmeloord: wij zijn trots!

Terug bij CCE!

29.06.2017 - 29.06.2017 - 1 Tag

Dag 10: laatste avond in Noord-Frankrijk!

Het mooie weer heeft Europa wel een beetje verlaten, merken we al. Gisterenavond hebben we een avondje doorgebracht in de camper, om al onze foto’s bij te werken en uit te zoeken. De regen tikte op het dak van de camper terwijl we aan het kletsen waren over de reis die we tot nu toe hebben afgelegd. Het is wel echt uniek wat we hebben kunnen doen!

Franse croissantjes

Op camping Coin Tranquille hebben we in de ochtend heerlijke verse croissantjes gehaald. Ook al is het een cliché, maar de verse croissantjes en stokbrood op de campings in Frankrijk zijn toch wel echt een goed begin van de dag. Met een lekker kopje thee hebben wij alweer zin in de dag. Onze dag begint met een lange reis, we gingen nog meer naar het noorden van Frankrijk, richting camping Domaine des Messires.

Domaine des MessiresDomaine des Messires

Koude dagen

Helaas was het regenachtig en ziet het er buiten somber uit. Het is maar 15 graden, dus we hebben onze lange broeken en truien uit de kast gehaald. De verwarming ging zelfs even aan in de camper.

Eenmaal op weg kregen we een aantal heftige plensbuien op ons, maar gelukkig veranderde dat snel en kwam de zon toch weer even tevoorschijn. Eenmaal op camping Domaine des Messires klaarde het langzaam op. Het is nu droog en frisjes, maar als je het uitzicht vanaf de camper ziet, dan vergeet je dat direct.

Wat een prachtig plekje!IMG_6038.JPG

Terwijl we dit schrijven kijken we uit op het meer en genieten we van een wijntje op onze laatste avond. Morgen vroeg in de ochtend, rijden we terug naar Emmeloord!

28.06.2017 - 28.06.2017 - 1 Tag 222 km

Dag negen: langzaam richting het noorden

Het einde van de reis is al in zicht, want op vrijdag begint het laatste deel van reis en rijden we weer naar Nederland. Maar vanochtend zaten we nog in de Ardèche, we zijn er nog niet! Gelukkig maar, want hoewel we onze mannen, families, hondjes en konijnen wel missen, mogen we nog een paar dagen rondreizen in de camper.

Een tussenstop in de DrômeEen tussenstop in de Drôme

Camping Coudoulets ligt aan de Ardèche rivier en wij wilden gisteravond laat nog eventjes naar de rivier om met de voeten in het water te staan. In de verte hoorden we het al onweren, dat was ook voorspeld, maar stiekem hoopten we dat het over zou waaien. Nou, niet dus. We hadden voor de zekerheid onze was al binnen gelegd, de dakramen dichtgedaan en de luifel opgerold. En dat was maar goed ook, want op het moment dat we op de rotsen bij de rivier zaten, begon het te spetteren. Binnen 20 seconden kwam het met bakken uit de hemel en renden we de trappen om terug naar de camper. Helaas zonder succes, want we waren he-le-maal doorweekt!

Na een lachbui snel even droge kleren en in de camper nog een wijntje gedronken aan tafel. Het heeft ook wel wat, zo’n regenbui!

Vanochtend vroeg maakten we de camper klaar voor een volgende dag. Een dag waarbij we weer richting het noorden rijden, naar onze volgende bestemming, camping Coin Tranquille. Helaas zit het weer niet helemaal mee, we hebben veel regen gehad. Maar dat mag de pret niet drukken, want met leuke muziek in de camper vermaken wij ons wel!

Koken in de camperIMG_5946.JPG

Inmiddels zitten we lekker op de camping, hebben we heerlijk gekookt, genieten we van de camper en is het zelfs weer een beetje zonnig. Morgen is het alweer ons laatste nachtje!

27.06.2017 - 27.06.2017 - 1 Tag 482 km

Dag acht: welkom in de Ardèche!

Wakker worden aan de Bloemenrivièra, dat is een gek idee... Omdat we nu al een heel stuk verder zijn. Na één nacht in deze prachtige regio trekken we weer verder. We laten Italië achter ons en Frankrijk is in zicht!

Maar eerst...

De Bloemenrivièra langs! Het is werkelijk waar een hele mooie route. Aan je linkerzijde zie je de zee en aan je rechterzijde de bergen met de kleurrijke huisjes. Via de snelweg reden we langs plaatsen als San Remo en Ventimiglia, totdat we plotseling het bordje ‘France’ zagen. Met een uurtje waren we Italië al uit en kwamen de borden Monaco en Nice in zicht. Bonjour Côte d’Azur! We keken onze ogen uit en zagen het landschap en de huisjes beetje bij beetje veranderen. Eenmaal in de Ardèche aangekomen werden we soms door typisch Franse dorpjes geleidt, om vervolgens weer uit te komen op wegen met alleen maar mooie bergen en groen om ons heen.

Camping Les Coudoulets

Het was rustig op de weg dus de reis verliep voorspoedig. Rond een uur of twee kwamen we dan aan op onze volgende bestemming: camping Les Coudoulets, gelegen aan de rivier de Ardèche. Hier zagen we onze collega Renske weer, die op deze camping werkt in de animatie en achter de bar. We ontmoetten ook de eigenaresse van de camping, die ons naar onze ruime camper plaats bracht. Met uitzicht op de rivier! Hoe dat er uit ziet, zie je in het filmpje hieronder…

Na een rondje over de camping zijn we even onder de luifel gaan zitten met onze laptops op tafel, tijd om wat blogs te schrijven. Maar ach, een duik in het zwembad kan natuurlijk ook niet missen. Waarschijnlijk het laatste momentje om te genieten van de Franse zon, want er schijnt regen aan te komen…

Met goede hoop vertrekken we morgenochtend naar onze volgende bestemming, in de Auvergne-Rhône-Alpes: camping Coin Tranquille.

26.06.2017 - 26.06.2017 - 1 Tag 262 km

Dag zeven: de Bloemenrivièra

Vorige week gingen we vol spanning slapen, want de dag erna zouden we de camper ophalen en richting Oostenrijk rijden. Er is alweer een week voorbij en inmiddels zitten we op een typisch Italiaanse camping... aan de Bloemenrivièra!

Tot ziens Toscane!

Maar voordat we hier aankwamen, reden we het Toscaanse landschap al vroeg in de ochtend door. Een vertrek van camping Orlando in Chianti en langs Florence, Pistoia en Lucca reden we richting de kust. Opnieuw reden we een prachtig gebied binnen: Ligurië. Want ook al zijn we een groot fan van Toscane, Ligurië mag ook zeker genoemd worden. Het bergachtige landschap en de gekleurde huisjes hier en daar maakt de omgeving haast gezellig.

Laatste avond in Italië

Aan het begin van de middag kwamen we aan op onze laatste camping in Italië: camping Dei Fiori. Een gezellige camping, die zich druk aan het vernieuwen is. Nieuwe accommodaties, nieuw sanitair, noem maar op.

We praatten met de eigenaar en hij stelt voor om ons naar de top van de berg te brengen voor het prachtige uitzicht: dat doen we! En dat uitzicht... Dat kunnen we je beter laten zien.

Ranzi en de haven van Loano

Op de berg ligt het dorpje Ranzi, typisch Italiaans met nog een paar huisjes die in 1888 zijn gebouwd. Authentiek, lieflijk met een klein binnenplaatsje aan een kerk. Tja, Tessa was helemaal verkocht. Na het uitzicht van bovenaf op Pietra Ligure en Loano was het tijd om naar beneden te gaan. In plaats van de camping reden we nog een stukje door om de haven van Loano te bekijken. Van kleine vissersbootjes tot enorme jachten lagen hier in het water te dobberen. Prachtig om te zien!

Pietra Ligure

Inmiddels waren we al bijna 3 uur op pad en was het nodig tijd om terug te gaan naar de camping. We zitten nu op nog geen kilometer van het strand af, dus natuurlijk moesten we nog even een wandeling maken naar het strand en de Ligurische Zee. En ook naar het centrum van Pietra Ligure. Waar het gezellig was, op het strand en op de terrasjes van het Piazza San Nicolò di Bari. De winkeltjes waren nog open en er liepen kinderen, jongeren en ouderen rond. Een levendige boel, zelfs om 11 uur 's avonds op maandag.

Inmiddels zitten we nog even na te genieten van deze reis langs de Bloemenrivièra en ons laatste avondje in Italië. Morgen, dan kunnen we zeggen:

Arrivederci Italia en bonjour France!

25.06.2017 - 25.06.2017 - 1 Tag 58 km

Dag zes: volop cultuur proeven

Alweer onze tweede dag in Toscane.. en we zitten al op de helft van onze roadtrip door Europa. Time flies when you’re having fun! Vandaag stonden we vroeg op, er stond namelijk een fietstour met een gids van Baja Bikes in Florence op de planning. Om 8 uur stapten we de camper in, opweg naar het treinstation van Figline Valdarno. Na een half uurtje kwamen we bij de parkeerplaats aan, waar we de camper gratis konden parkeren. Perfect! We kochten twee retourtjes, en na 25 minuten met de trein waren we dan echt in Florence!

We ontmoetten onze Nederlandse gids, Helma, en stapten op de fiets. Wat een ideale manier om een stad te ontdekken, zo’n fietstour! Helma leidde ons langs alle highlights en vertelde ons ondertussen alle ins en outs over de geschiedenis, cultuur, bouwkunst en vele kunstschatten van Florence. Zo fietsten we langs het huis van Michelangelo Buonarroti, het paleis van de belangrijke Medici familie, diverse mooie pleinen, de Ponte Vecchio en natúúrlijk hebben we de Kathedraal van Florence van dichtbij bekeken. Eén woord: wauw! En door de verhalen die Helma er over vertelde werd het alleen maar mooier en indrukwekkender.

Toen we ‘s middags weer terug op de camping waren was het even tijd om te relaxen. De luifel van de camper weer naar beneden, en genieten maar! ‘s Avonds reden we naar een restaurantje zo’n twee kilometer bij camping Orlando in Chianti vandaan. Een echt authentiek Toscaans restaurantje, op een prachtige locatie. We hebben er de allerlekkerste pasta en lasagne gegeten en genoten van een goed glas wijn. En natuurlijk limoncello toe!

Nu is het weer tijd om te gaan slapen en ons morgenochtend klaar te maken voor de volgende reis, die zo'n vier á vijf uur zal duren. Op naar de Bloemenrivièra!

24.06.2017 - 25.06.2017 - 1 Tag

Dag vijf: magisch Toscane!

Een nieuwe update! Inmiddels is het de zesde dag van onze reis, maar hebben we gisteren helaas niet veel tijd gehad om een update te schrijven. Maar nu, vroeg in de ochtend op de camping praten we jullie graag bij over gisteren; onze eerste volle dag in Toscane.

Wat was het gisteren heerlijk wakker worden op camping La Chiocciola. In alle rust hebben we een ontbijtje gehad en langzaam de spullen ingepakt. Op naar camping Orlando in Chianti! Een kort ritje van maar een uurtje verder waren we boven op de berg aangekomen waar deze camping ligt. En wat een route… Een combinatie van de berg op en af, haarspeldbochten, prachtige uitzichten en pittoreske dorpjes. Maar vooral de uitzichten vanuit de camper waren geweldig. Helaas is het niet gelukt om deze goed op de foto te krijgen, omdat we steil omhoog reden en er geen stopplaatsen waren. Maar niet getreurd… We hebben nog een aantal prachtige Toscaanse foto’s voor je in petto!

Op camping Orlando in Chianti werden we bij aankomst naar onze camperplaats gebracht om onze spulletjes uit te pakken. Maar we hadden al een aantal activiteiten op de planning, waaronder een wijntour en wijnproeverij die de camping voor ons geregeld had in een eeuwenoud kasteel: Castello di Abola.

Aan het eind van de middag stapten we de auto in en werden we naar het Castello di Abola gebracht. Wat… een… prachtige.. plek! Een kasteel met een lange oprijlaan, omringd door wijngaarden en olijfbomen waar wijn en olijfolie wordt geproduceerd. De zon scheen prachtig over het landschap en tja, dan wordt je vanzelf verliefd op Toscane.

Zo’n wijntour kunnen we aan iedereen aanraden! En vooral deze.. Want wij hebben genoten van het landschap en de gastvrijheid van de gids. Na de wijntour begon de wijnproeverij; iets dat wij nog nooit hadden gedaan, maar wat was het leuk. Onze kennis over wijn is niet groot en we stonden dan ook verbaasd te kijken hoe Mattheo, onze gids ons van alles vertelde over de Chianti-wijnen van de omgeving.

Eenmaal terug op de camping waren we net op tijd voor de minidisco, waar alle kindjes met de animateurs mee dansen! Een geweldig gezicht, vooral toen mascotte Spotty ook nog eventjes langskwam.

De avond viel langzaam en op camping Orlando in Chianti koelt het snel af. Je zit hier hoog op de berg en in vergelijking met andere campings is het hier iets koeler. Na een hapje en een drankje in het restaurant was het tijd om onder de wol te kruipen. Of onder een lakentje; voor de wol is het iets te warm ;).

Vandaag gaan we naar Florence! En wat er nog meer op onze planning staat… Dat lezen jullie vanavond in weer een nieuwe update!

23.06.2017 - 23.06.2017 - 1 Tag 379 km

Dag vier: van het Gardameer naar Venetië en door naar Toscane!

Wauw; wat hebben wij vandaag een te gekke dag gehad en veel gedaan. Vanochtend zijn we vroeg weggegaan van camping San Francesco en zijn we naar Venetië gereden. Je bent vanaf het Gardameer maar 1,5 uur onderweg, een leuke tussenstop dus! We parkeerden de camper bij een speciale camper parking, een half uurtje met de tram van Venetië, maar daar stond de camper achter een gesloten hek en was hij aangesloten op het stroom.

Op naar Venetië dus! Vol goede moed stapten we de tram in naar Venetië en daar stonden we dan. Nou, we kunnen allebei wel zeggen dat alle clichés over Venetië waar zijn. De steegjes, kanaaltjes en bruggetjes, het is allemaal precies zoals we Venetië kennen van foto’s en verhalen. Een prachtige, romantische stad!

We hebben de halve stad doorgelopen, op weg naar het San Marco plein. Omdat we af en toe dachten de weg af te snijden en een ander steegje inliepen als dat de bedoeling was, zijn we een heel stuk omgelopen. Van een pleintje tot een steegje vol bloemenbalkonnetjes, overal waar we kwamen zat wel een tentje waar je een hapje kon eten.

Na 1,5 uur lopen waren we er dan: het San Marco plein! Het Palazzo Ducale en de Basilica di San Marco maken het plaatje compleet. Je kunt uren naar deze gebouwen kijken en alsnog zie je iets nieuws!

Nadat we aan het plein hadden gezeten, liepen we langs het water en keken we uit op de Basilica di Santa Maria della Salute. Het één na het andere prachtige gebouw hebben we gezien voordat we op een watertaxi stapten om terug te gaan naar het tramstation.

Weer terug naar onze Bürstner camper! Wat tja, na een paar uurtjes de camper niet bij ons te hebben gehad, misten we die best wel.. Dus we stapten na een heerlijke middag in Venetië de camper weer in naar… Toscane!

Vanavond overnachten op een gezellige, kleine camping, camping La Chiocciola, vlakbij Siena. Met maar liefst 38 graden kun je wel zeggen dat het hier bloedheet is geweest. Maar nu in de avond, zitten we heerlijk voor de camper!

Tot morgen!

22.06.2017 - 23.06.2017 - 1 Tag 23 km

Dag drie: genieten aan het Gardameer!

Het is weer tijd voor een nieuwe update! Dit keer vanaf camping San Francesco, dichtbij het prachtige plaatsje Sirmione. Vanochtend zijn we in alle rust op camping Weekend wakker geworden en hebben we nog even meegekeken met de animatie. Een lekker ontbijtje verder hebben we de camper ingepakt voor een nieuwe reis! Of eigenlijk reisje, want we hoefden maar een klein uurtje verder te reizen om bij camping San Francesco te komen.

En wat is het hier mooi! We kunnen jullie veel vertellen, maar we kunnen het het beste laten zien. We staan met de camper bijna ín het Gardameer, zo dichtbij. We schrijven dit bericht dan ook terwijl we voor de camper zitten, uitkijken op het Gardameer en waar een lekker windje waait.

Omdat we lekker vroeg op de camping waren, hadden we tijd om Sirmione te bezoeken. En wauw! Wat is dat prachtig. Met een boot over het Gardameer werden we afgezet voor het kasteel van Sirmione. Een echte aanrader, als je dit plaatsje nog nooit hebt bezocht, dan moet je dat zeker doen.

Een wandeling langs het kasteel, over de panorama promenade, per ongeluk door een prachtig park later, werden we weer opgehaald door de watertaxi.

Met%20de%20boot%20over%20het%20Gardameer

Wat een heerlijke dag was dit! Langzaam sluiten wij de dag af. Maar eerst duiken we nog even het Gardameer in en morgen zijn we er weer met een nieuwe update!

21.06.2017 - 22.06.2017 - 1 Tag 294 km

Dag twee: van Oostenrijk naar het Gardameer

We hebben inmiddels twee dagen erop zitten en we zijn vanochtend vertrokken camping Ferienparadies Natterer See. We kwamen dinsdagavond erg laat en dus in het donker op de camping aan, waardoor we nog niks hadden gezien!

Het begon al een beetje te onweren en te flitsen, maar nog geen spatje regen of harde donders. Dat veranderde midden in de nacht wel, waardoor we wakker werden door harde donderknallen en regen. Gelukkig was het in de ochtend allemaal voorbij! De deur van de camper ging open en met een grote grijns op ons gezicht genoten we van een vers ontbijtje. Luifel uit, tafel en stoelen klaar en genieten maar met de bergen om ons heen!

We kunnen beiden wel zeggen dat we helemaal weg zijn van deze Bürstner camper. Hoe soepel we door Duitsland, Oostenrijk en Italië rijden en dat terwijl we alles bij ons hebben dat we nodig hebben.

Een koelkast gevuld met water, fruit en natuurlijk een wijntje. Een kookstel met drie pitten en genoeg, maar dan ook echt genoeg opbergruimte en zitplaatsen. Naast dat de rijders- en passagiersstoel omgedraaid kunnen worden hebben we nog drie zitplekken.

Een toilet en wastafel, en daarachter een douche! Die was in de eerste instantie niet zichtbaar voor ons, bij het ophalen van de camper werd ons uitgelegd hoe we bij de douche moesten komen. Maar het mooiste van alles… Dat is het bed waar Suzan in slaapt. Een hefbed. Het moment dat we de camper inkwamen waren we een beetje verbaast: er zouden toch twee bedden zijn? En ja, die zijn er! Alleen is er één verstopt en daar hebben we een filmpje van gemaakt!

Ach ja, we kunnen alleen maar zeggen dat we enorme fans zijn van deze Bürstner camper! Gelukkig zijn we nog maar net op weg en hebben we nog ruim 8 dagen te gaan! Na een korte reis van 3,5 uur zijn we vandaag op camping Weekend aangekomen, aan het Gardameer. Een camping waar het barst van de leuke kinderactiviteiten en waar we zelfs Spotty de mascotte hebben gezien!

Hier blijven we voor één nachtje en dan gaan we door naar een camping aan het zuidkant van het Gardameer.

20.06.2017 - 21.06.2017 - 1 Tag 962 km

Dag één: op reis met de Bürstner camper

Vanochtend was het dan eindelijk zo ver! Onze camperreis startte bij Caravan Centrum Emmeloord, waar de spiksplinternieuwe Bürstner camper voor ons klaar stond. Wat een super-de-luxe camper! We keken onze ogen uit en kregen meteen nóg meer zin in ons avontuur.

De camperDe camper

Na een uitgebreide uitleg begon dan rond half 11 echt onze reis, die vandaag vooral in het teken stond van veel, heel veel rijden. Via een mooie route door Duitsland zijn we inmiddels de grens van Oostenrijk over en rijden over de Fernpas. Ondertussen genieten we enorm van de mooie natuur om ons heen. De camper rijdt overigens erg fijn!. Zelfs voor onervaren camperbestuurders als wij is het (na eventjes wennen) een makkie!

Vanavond zullen wij overnachten op Ferienparadies Natterer See, waarna wij morgenochtend door zullen rijden naar het Gardameer. De rest van de route vind je in het eerste bericht van ons logboek!

We hebben het erg naar onze zin in de Bürstner camper en kijken uit naar de rest van onze roadtrip langs diverse campings in Europa. Vanavond zullen we in ieder geval heerlijk slapen!

IMG_4560.JPGHet tweepersoonsbed achter in de camper.

20.06.2017 - 20.06.2017 - 1 Tag

De route!

Wij, Suzan en Tessa, gaan op reis door Europa. Een reis waarbij we prachtige plaatsen en campings gaan bezoeken. Onder andere Oostenrijk, het Gardameer en Toscane!

We overnachten op prachtige campings die allemaal iets unieks hebben. We nemen jullie alvast aan de hand mee door onze reis!

Morgenochtend is het zover...

Dan stappen we de Bürstner camper in en reizen we Duitsland door: op naar Oostenrijk! Daar overnachten we op Ferienparadies Natterer See. Met het uitzicht op het meer gaan we hier onze eerste nacht doorbrengen.

Op woensdagochtend gaat onze reis naar het Bella Italia, en wel naar het populaire Gardameer. Aan het Gardameer verblijven we op camping Weekend en camping village San Francesco.

Maar er wacht ons nog veel meer moois van Italië, richting het weekend gaan we meer en meer van Italië ontdekken. En wel het prachtige Venice! Na deze dag staat ons nog een rit te wachten, want we rijden zuidelijker naar Toscane. We overnachten een nachtje op camping La Chiocciola en aansluitend twee nachten op Orlando in Chianti. Tijd om de magie van Toscane te zien, te proeven en te ontdekken!

Als we alweer bijna een week onderweg zijn, komt langzaam Frankrijk in zicht. Maar niet voordat we een stop hebben gemaakt aan de Bloemenrivièra. Op een knusse camping, op loopafstand van het strand, staan we met de camper op camping Dei Fiori.

Bonjour Frankrijk!

Na de Bloemenrivièra vervolgt onze weg langs de magische Côte d'Azur, naar de Ardèche, waar we een stop maken op camping Les Coudoulets. Het einde komt al langzaam in zicht, maar nog niet voordat we nog twee campings hebben aangedaan, waarvan we als eerste overnachten op Coin Tranquille in de Isère.

De laatste stop is dan echt zo ver, het allerlaatste nachtje verblijven we in de Vogezen, op camping Domaine des Messires.

Volg ons!

Blijf op de hoogte van onze avonturen, we schrijven dagelijks een update in ons logboek!